thanks.....

thanks.....

Translate

Terukir satu kata, tersemat dalam jiwa...

Tiap kata yang tertulis, penuh dengan kasih sayang,
penuh erti kehidupan,

setiap kata yg diungkap, setiap kata yang tercoret adalah tanggungjawab yang harus dipikul yang akan dihitung satu masa nanti...

kata2 itu amanah ALLAH...
moga dapat disampaikan dengan baik...
yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan pengajaran...

terima kasih melawat blog ini... jemput datang berkunjung lagi...

Thursday, August 14, 2014

Recall back: Muhibah




































Salam semua n selamat pagi... have a great day...

Rindunya kampung halaman.... bila dah jauh dari kampung mula la ase kerinduan tu timbul... tambah lagi ade aktiviti bersama2 org kampung, jadi bila tengok semula gambar2 ni teringat kt diorg... 

walaupun usia mereka dalam lingkungan 55-65 tahun, tapi semangat kerjasama xberbelah bahagi... xberkira penat pun asalkan nak siapkan landskap kt papan blok mercu utama masuk ke kawasan tu... dari segi kerja hingga la makan2, complete disediakan, xde yg suruh, tapi masing2 pandai ambik tugas... 

anak2 muda xnampak pun kan... sebab anak2 xde pun kt kampung, kalo balik pun sekadar balik melawat mak n ayah saje pastu duduk dirumah main gajet... x semua mcm tu, tp kebanyakannya macam tu... 

Alhamdulillah aktiviti ni banyak mengajar erti sebuah kehidupan...masa ni cuti lepas abis blaja master... Aku plak memang jenis xreti duk diam dalam rumah lama2, paling lama pun 2minggu, lebih dari tu ase boleh pecah pala... jadi dari dok buang masa, baik buat aktiviti kemasyarakatan dengan geng2 ibu2 ni... diorg ni plak memang jiran2 yg aku dh anggap mcm keluarga sebab aku dibesarkan di kampung, sekolah dari tadika sampai SPM pun kt kampung jadi dh biase dgn ibu2 ini... 

Mula2 dtg sebagai pemerhati je n tolong2 skit2.. pastu menariknye, ibu2 ini semuanya jenis terbuka, bagi peluang kt aku untuk curahkan idea untuk buat landskap..pastu diorg bleh terima pandangan n pendapat... terus buat tindakan... gotong royong sama2 buat, seminggu je siap semua... sangat muhibah... seronok.. disini aku melihat dalam usia mereka, anak2 jauh, aktiviti seumpama ini memberi nilai kebahagian disamping mengurangkan masa kekosongan bersendirian... 

mula la, aku berfikir, 20 tahun lagi bagaimana aku... adakah masyarakat akan datang tinggi lagi nilai kejiranan??? Adakah aku mengharapkan perhatian anak2 @ penuhi masa memberi kasih sayang pada anak2 dirumah kebajikan@ terus berkidmat untuk masyarakat... wowwww semua tu harus difikirkan... 
kerana dari sekarang la menentukan siapa kita akan datang n menentukan bagaimana kita mengakhiri sebuah kehidupan...   

sebenarnye kite sendiri yang buat pilihan dalam hidup... peluang yang datang rebutlah, kerana kesempatan yg diberi kemungkinan tidak akan datang lagi.....Untuk anak2 termasuk diri aku sendiri, luangkan masa untuk ibu n ayah.. memang kite nak buat tp kebanyakan kite xde masa, kadang2 xde duit nak balik kampung sebab terlalu sebuk dengan keje, keje2 tapi xcukup juga, semua xdapat... kebahagian n kewangan xdpt juga, yang dpt stress sepanjang hidup.. 

 jom kite bijak ambik peluang yang hadir didepan mata,, jgn buang masa, mak ayah nak tengok kite bahagia n kite juga nak bg mereka rasa bahagia.. kite ade banyak masa untuk berfikir n memikir, tapi mak n ayah xde masa untuk tunggu kita.. jadi rebutlah peluang cari kerjaya yang boleh menjamin masa depan kita... kalo sekarang kita susah itu bukan salah kita, tapi kalo kita biarkan hidup kite terus susah n mewariskan kesusahan pada keluarga n anak2 itu salah kita..  Ingatan untuk diri juga, bila kita boleh bahagiakan orang, Allah bagi kite juga kebahagian daripada orang lain pula.. Tidak ade yang lebih bahagia bila melihat ibu n ayah merestui dan dapat merasai sesuatu dari hasil keringat kita..
Post a Comment