thanks.....

thanks.....

Translate

Terukir satu kata, tersemat dalam jiwa...

Tiap kata yang tertulis, penuh dengan kasih sayang,
penuh erti kehidupan,

setiap kata yg diungkap, setiap kata yang tercoret adalah tanggungjawab yang harus dipikul yang akan dihitung satu masa nanti...

kata2 itu amanah ALLAH...
moga dapat disampaikan dengan baik...
yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan pengajaran...

terima kasih melawat blog ini... jemput datang berkunjung lagi...

Friday, May 2, 2014

Renungan ku

Bismillah... Alhamdulillah...

2014 sudah... hampir pertengahan tahun...
Dalam kehidupan kita hari ini apa yang kita cari???
setiap hari bangun pagi memikirkan kerja kerja n kerja.... separuh hari dgn kerja
tiada life..... sibuk dunia x habisssssss.....

tersentak dari sesuatu setajam pisau menghunus kedalam jiwa.... 
apa yang aku buat selama hari ini... bekerja untuk sara hutang????
sbb tiap2 bulan sentiasa cukup2 makan sahaja....(Alhamdulillah masih ade rezeki pada masa yg sama xkn nk salahkn nasib... peluang besar didepan mata kenapa nk sia-sia)
5tahun dulu beribu riban duit abis belajar... dah besar ingat bleh bayar semua hutang belajar cepat2
tapi xjugakkkkk... crisis hari ni lambakan org xkeje. kerja plak nilai sijil degree, master xlaku...dan lambakan org kerja muflis blacklist dgn hutang...
yg dh keje 5 tahun sebelum n 5tahun akan datang  dtg bleh tau dh berapa yg dpt bebbbb.... sebab belajar kita diajar untuk jadi enjin pada company besar n mengkayakan mereka... yang kaya bertambah kaya... yang miskin bertambah papa... 
jangan mengeluh jika kita sendiri yang memilih,,, 
kerja apapun xpe asalkan kita benar2 suka n ikhlas melakukannya..
mana perginya impian nk bawa mak n ayah g umrah ke mekah n madiah??? macam mana nk belanja mak dan ayah makan kt restoran mewah? tapi kalo makan hari-hari pun duk catu (yg peliknya bleh pulak belanja awek makan mewahhhh guna kredit card)

merenung ke dalam diri sendiri.... 
20tahun aku habiskan masa untuk belajar dari tadika hingga master....
disaat ini ayah masih bekerja keras sebab anak2 masih sentiasa tidak cukup....
batu bata disusun, simen masih dibancuh, kayu di atur, paku masih diketuk.... 
mak plak tanam sayur, ada masa terluang pergi teman ayah ke sungai cari ikan,, boleh jugak jadikan lauk utk kawan2 yg tunggu dipasar,,, xpun buat pekasam bg yg dh order bleh jadi tmbahan rezeki kalo2 anak ade yg xcukup duit bleh bagi...
Sentiasa memikirkan anak2... 
aku mula berfikir dan melihat contoh didepan mata..... bekerja makan gaji xpernah cukup... xkesah r kerja kerajaan mahupun swasta.... nak bagi mak pun masih bekira2... hidup dikota lagi r... serba serbi xcukup...
dulu  masa kite tengah belajar duit xcukup... telepon mak n ayah minta sesuatu  "mak saya nak duit nak bayar itu ini..... boleh bankin x"... mak menjawab... "nanti mak n ayah masukkn dua tiga hari lagi"... anak2 muda pasti ketika itu bermain difikiran... "aduh lambat r pulak"..... tapi hakikatnye pernahkah kita tau dalam masa sehari dua itu apa yg mak n ayah kita lakukan untuk dapatkn duit belanja kita???? sedarkah kita mereka sanggup melakukan ape sahaja asalkn anak2 jgn sampai terputus duit makan...hutang jiran, kawan2, adakah kite tau??? xtau kn yg kita tau cepatlah mak n ayah bankin.. kalo mak n ayah org senang sekali mintak terus cepat di bankin kan... aduhhhhhhhhhh lalai kita terhadah pengorbanan mereka....

Sekarang hebat ke kita makan gaji sahaja tanpa ade kerja tambahan untuk kita bagi mak n ayah kesenangan???? bila dpt gaji, ini yg kita cakap kt mak,,,, "mak saya dapat bagi mak banyak ni je"... tup tup xsampai 15hari.... "makkkk,,, boleh pinjam duit???? xcukup r"....
hebatkah kita, duit belanja ubat-ubatan n produk kesihatan mak n ayah kita tidak ada untuk bagi?

Jangan sampai;
mak n ayah sudah lanjut usia masih bekerja untuk tampung kita??? 
 
Jangan sampai;
 tiada masa untuk mereka beribadat??
  
Jangan sampai;
kita menduplikasi kepada anak2 apa yg kite buat pada mak n ayah??

merenung jauh aku... kerja apa yang aku nak buat ni???? ade jaminankah kerja untuk kesenangan ibu n ayah menikmati hidup dunia utk bekalan akhirat??
gilaaaaaakkkkkk....

Jauh disudut hati nak bawa mak n ayah ke mekah menunaikan umrah n haji.... jauh disudut hati nak ayah n mak letak jawatan dari kerja sekarang,,,, jauh disudut hati nak bagi setiap bulan duit belanja,, jauh disudut hati nak pergi bercuti bersama mak n ayah n membuat kerja2 amal yg mereka suka..... 
sejauh mana mampu kita lakukan???? kalo kita hanya terus melakukan benda yg sama hari2.... 

melihat dari sudut itu... aku secara sepenuh hati nak cari peluang kt luar sana.... xnk mengharap kerja makan gaji.... setiap hari berdoa moga Allah temukan dengan kerjaya yang sesuai untuk aku dpt realisasikan impian ku,, kerana aku tau ibu n ayah tidak punyai masa yang lama untuk tunggu aku kerana usia mereka semakin menigkat n aku sendiri tidak tau dapatkan aku memberi sedikit hadiah ini kepada mereka.... 

Kite sendiri memilih jalan mana yang kite nak bawa dalam hidup,,,, Allah takdirkan aku berjumpe dgn bisnes yg cukup hebat, membina jiwa yg sgt dalam.... bisnes menjadikan aku insan yg positif, kenang jasa, n boleh membalas jasa mak n ayah... yang pasti usahaku perlu mantap.. kalo dulu belajar xkira siang n malam sanggup laburkan masa siapkan tesis semata2 nk pegang sijil master,,, kite aku harus laburkan segala kudrat yg sememangnya sedikit jika dibandingkan mak n ayah membesarkan aku dgn segala keringat yg x pernah diterjemahkan kepenatan itu dr bibir mereka...

aku pasti, inilah jalannya... sekurang-kurangnya, membina diri aku lebih menghargai insan2 sekeliling.... jadi orang yg lebih bersyukur...  bila aku sendiri dapat merasai peluang ini, rasa berdosa hidupku sekiranya aku tidak menyampaikan pada orang sekeliling... biar org xsuka aku sekalipun, aku tetap akan buat keje amal ini buka peluang pada yg sudi...

Don't stop at the top, touch the sky before u drop..
Just believe yourself..
Do something to gain barakah..
Sharing for meaningful life among others. U will happy even u leave this life..
Sharing is caring... Caring is loving.... 




sebagaimana jiwaku terbuka dengan bisnes ini yg betul2 menjamin kualiti hidup bersama,,, aku  mahu berkongsi bisness pada mereka yg betul2 ikhlas ingin berubah demi sebuah kehidupan yg lebih baik untuk diri n keluarga dunia n akhirat....kerana bisnes ini mencapai income n membina insan yg sangat2 positif...
(pm 0177428847)



you never change your life better, if you never change the way you thinking... you will stay at the point ever..

get a mentor, n never ever forget to refresh n adding your knowledge in whatever you wish to achieve..

may Allah accompany us in what we doing..


Jika kite benar2 ikhlas dlm ape jua perkara yg kita lakukan, Allah akan sentiasa mudahkn perjalanan urusan kite.. Alhamdulillah..

Jadi buat sesuatu, jgn terpaksa, memaksa atau dipaksa... Buka ruang dlm hati utk sebuah keikhlasan melakukannya, menerimanya n melaksanakannya.. Jika tidak, tinggalkn je xyah buat sbb xdpt ape2 pun..

Laksanakan sesuatu kerana-NYA.. Itu yg terbaik..
 


Org yg mempunyai matlamat yg jelas dlm hidupnya tidak akan goyah n putus asa walaupun diuji payah n susah.. Percaya sahaja... Bila tahu tujuan hidup semua ujian n halangan diterima dgn hati terbuka n sentiasa mencari penyelesaian,,, bukan berserah bulat2.. 

Semua org ade impian dlm hidup, tindakan kite hari ini menentukan diri kite 5tahun, 10 tahun akan datang..

Matlamat yg jelas kunci kepada kejayaan hari esok.. Cabaran itu bonus.. Istilah business
No problem no money,
Big problem big money..
Jadikan cabaran pemangkin kejayaan.. Kerana Allah memberi ujian (cabaran) pd insan yg mampu menggalasnya.. Jd anda insan terpilih..
Yg paling penting nilai syukur terapkan dlm diri..
Anda semua insan luar biasa..
 

(muhasabah diriku)
Post a Comment