thanks.....

thanks.....

Translate

Terukir satu kata, tersemat dalam jiwa...

Tiap kata yang tertulis, penuh dengan kasih sayang,
penuh erti kehidupan,

setiap kata yg diungkap, setiap kata yang tercoret adalah tanggungjawab yang harus dipikul yang akan dihitung satu masa nanti...

kata2 itu amanah ALLAH...
moga dapat disampaikan dengan baik...
yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan pengajaran...

terima kasih melawat blog ini... jemput datang berkunjung lagi...

Wednesday, December 29, 2010

warming up for lab work

bulan 10/2010 sebulan gak aku duk kt lab 2,, pagi petang siang mlm, betapa kt lab,. naik turun kemaman, marang n Kuala terengganu dlm tempoh mase 2 je... hari2 yg aku lalui 2, sedikit mencabar tapi xde r terasa penat sgt sbb hari2 kut duk ulang alik n x tau flow ape nk bt....

dua bulan dah aku tinggalkan lab food sc 2, dtg jenguk2 je, itupun kalo d urusan,, dh sah2 la, x go on keje lab kn.,..bulan 11 tu mmg bz le dok bt jeruk rosel... awal bln 12 aku sibuk masuk lab org, NUN jauh d shah alam.. lab Halal, Unisel. Pegi blik org ambik, duk sne pun x gerak kemane...

Skrg, dh nk mengakhiri bulan, n tahun ni,,, aku bertekad n berazam nk siapkan lab work dlm mase setahun je.... azam baiikk punye... disbbkan kn begitu menggunung tinggi azamku, jd kene lah set up ape2 yg patut kt lab 2... semalam g check semua chemical n media yg nk guna... Alhamdulillah semua ade kecuali media untuk method baru 2, x sempat plak nk order media... jwpnye gune method lama yg perlukan sedikit kesabaran..(padan muke aku, sape suh x tgk dgn teliti satu2 media mase tukar method 2... pengajaran utk aku!).. check media bkn susah, dh check aku bla dr lab. Dua hari lg nk g sampling tapi Hari ni plak sje masuk lab, ingatkn nk susun universal bottle je, tp sedikit rajin plak aku hr ni, aku pun bt solution peptone water.. ingatkn sikit je sekali buat, bapak ai byknye... GILOS aku sekejap dibuatnye.. ase xleh nk mencecah tanah dh tumit ni... huhuhuhuhu.. sakit tumit berdiri lama2... tgk pulak media, byk nk gune ni, sempat ke esk nk bt semua... biasenye aku prepare media shari sebelum g sampling... huhuuhuhuh... tibe2 ase cm timing yg aku rancang utk buat lab serba xkene... huuhuhuhuhuhhu... salah timing dah ni... DUSH2222

itu la lain kali kasi draf elok2 ape nk dibuat, nasib baik la kerajinan 2 ade skit, kalo x mahu hari nk g sampling 2, media x prepare lg... nampaknye aku mmg kene reserve dua hari utk prepare media n solution... x cm dulu sbb kali ni aku bt byk media..


Pengajaran untuk mase depan yg lebih baik;

- Jangan anggap semua bende mudah... walau seremeh temeh sekali pun dimataku, aku mmg kene tgk dgn teliti tiap2 satu bende yg akan aku gune, event lambat lg mase nk gune bende 2... tgk le, kn dh kene gue method lame yg melecehkan... bak kate org alert lebih skit, xde mase nk tido2 dh...

- Well plan,.. perancangan mesti baik punye.... Azam bukan main baik punye, tapi perancangan hampeh punye! Azam tu mmg aku akan teruskan sbb aku nk abis awal xpun on time habis master... pengajaran utk semua, kalo jd cm aku kene la betulkan plan dulu,, bile dh betul2 well plan, kene la plak hardworking, biar well plan n hardworking tu jalan seiring baru betul azam akan tercapai... bkn bt keje je, dalam idup pun kene cam2...

- Kadang2 kene gak dgr kate hati... kalo dalam ati dh ade niat baik nk bt satu bende yg baik, jgn tahan terus buat.. dapat pahala (InsyaALLAH), kalo rajin tu dtg relakan jgn disimpan... mne tau bleh dtg kn kebaikan pd diri @ org lain jugak... cm kes aku tibe2 rajin tu,. mmg kes ni tuhan nk tunjuk kt aku, jln yg benar spy aku sedar skit sblm telambat,,, kalo x kelang kalibut la aku esk nk mulakn eksperiment...

-buat sesuatu keje 2 kene konsisten, jgn jd cam chip more... kejap ade kejap xde...(pengaruh TV kuat)... cm aku la... dh lme tinggalkan lab, nk mula semula kene warming up... kene kenal lab semula... sbb 2 kaki sakit duk jalan dari ujung sana ke hujung sinun nk sedia media... lepas ni x bt dh cm 2... hehehehhe.. nanti kalo dh writing up xjengok lab pun xde spe kesah...

-buat satu2 bende kene sabar.... itu sudah pasti.. jgn nk cepat siap tp x bekualiti... kadang2 kite xleh nk jangka bende ape yg akan berlaku pada kite, kite ase betul dah ape yg kite bt, tp sebenarnye salah... so, bile jd cmni jgn nk naik angin x tentu pasal... sabo skit... Allah sje nk budak ni spesies homosepian yg cmmne, reti sabo n bersyukur x... Kalo silap cari kt mne silap n cube perbetulkan... manusia x prefect...

-Last skali jd la manusia yg bijak... bijak mengatur perjalanan hidup... kalo bw kete salah masuk simpang g la cari sign board U-turn n masuk la jln yg betul... xsalah tersalah masuk jalan, kalo pandai n bijak mencari jalan yg benar... conclusinye, kalo dh tau salah timing, betulkan la ye cik Tiqah... walaupun mase x leh nk U-turn cm kete, tp mase yg ade lagi tu bleh dimanfaatkan utk perbaiki diri.... INSYAALLAH!

Jangan takut untuk hidup, kerana Allah setiase beri kite peluang, Jangan berani sgt nk hidup sampaii lupe akan mati! (ape aku ckp ni,,, pandai2 le tafsir ye, jgn salah tafsir sudah)

No comments: