thanks.....

thanks.....

Translate

Terukir satu kata, tersemat dalam jiwa...

Tiap kata yang tertulis, penuh dengan kasih sayang,
penuh erti kehidupan,

setiap kata yg diungkap, setiap kata yang tercoret adalah tanggungjawab yang harus dipikul yang akan dihitung satu masa nanti...

kata2 itu amanah ALLAH...
moga dapat disampaikan dengan baik...
yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan pengajaran...

terima kasih melawat blog ini... jemput datang berkunjung lagi...

Sunday, June 17, 2012

u gain what u pay for??

mak saya selalu pesan,
'org ni macam2 ragam, ada jenis yg suka mengata kite dan ada juga yg suka ambil kesempatan kat kite...hati manusia kn kite xtau... tapi satu je, jangan buat cm mana org buat kt kite, jangan plak ada dendam dalam hati, jangan plak citer keburukan n kesalahan dia pada orang lain. boleh jadi hari ni dia lah org yg memberi masalah pada kite, dan boleh jadi satu hari dialah org yg membantu kite... sbb manusia boleh berubah...ape yg harus dibuat? maafkan org bile dia bt salah'


itu la pesan mak aku... aku ni org biase.. kadang2 geram gak bile ade org ambil kesempatan kn... mula r ase nk cite kt org.. tapi biasenye aku mesti refer mak aku dulu, aku citer la ape yg aku alami... ase geram, sedih n marah semua aku citer kt mak aku... maka terkeluarlah ayat diatas tu dari mak aku ni... 
muka 'cenge'/ garang je...
ape tgk2???

bila difikirkan balik, mmg betul pun... x semua benda kite harus cerita kat org lain.. tambah lagi cerita buruk2... kite selalu pandang satu keburukan yg org buat kt kite tu macam setinggi gunung susah nk di gapai, ase xleh maafkan sepanjang hayat... tapi kite xpernah sedar dari satu keburukan itu terselindung 99 kebaikan yg org tu lakukan... dan mungkin keburukan or issue yg xbaik tu banyak mengajar kite erti kehidupan, itu juga adalah kebaikan yg terselindung disebaik keburukan... ayat paling senang hikmah la...

sbb tu la dianjurkan pada kite MAAF memaafkan...
Allah maha pengampun, sekalipun hamba ALLAH ni buat jahat, membunuh org, tapi bila dia bertaubat, kembali ke jalan Allah, Allah still terima n memaafkan diorg...
kalo kite cmtu ke????
asenye sangat jarang kn....
kite manusia ni, EGO tinggi.... (ni pendapat aku)
kite biarkan diri kite dikuasi Syaitan musuh utama, sbb tu la ade yg sanggup gaduh2, marah2 xtentu pasal, bertumbuk, dendam n so on.... 

senyum kan bagus dr masam2..
kalo kite  laksanakan ape yg  telah di anjurkan oleh Nabi teragung Rasulullah s.a.w n mengikut apa yg tertulis dalam Al-Quran pasti kite x kan ade dendam dalam hati... betul x??

hidup ni macam air pasang,,,,ada musim pasang n surutnya... hidup ni mcam roda,,,,, kejap kite dia atas, kejap kite di bawah....
jadi attitude kite sgt mempengaruhi kehidupan kite.... n attitude kite juga mencorakkan masa depan seluruh keturunan kite.... selalunya apa yang kite buat, kite akan dapat balik... buat baik dibalas baik, n sebaliknye.. bak kate org putih 'u gain what u pay for'

 yang penting hati kene baik.... (rennungan utk aku n kawan2 juga)

No comments: