thanks.....

thanks.....

Translate

Terukir satu kata, tersemat dalam jiwa...

Tiap kata yang tertulis, penuh dengan kasih sayang,
penuh erti kehidupan,

setiap kata yg diungkap, setiap kata yang tercoret adalah tanggungjawab yang harus dipikul yang akan dihitung satu masa nanti...

kata2 itu amanah ALLAH...
moga dapat disampaikan dengan baik...
yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan pengajaran...

terima kasih melawat blog ini... jemput datang berkunjung lagi...

Saturday, September 12, 2009

salam Ramadhan terakhir UMT

Salam Ramadan terakhir di UMT…

Menghitung hari menantikan hari raya Aidilfitri. Masa kali ini ku rasekn berlalu begitu pantas sekali. Meskipun aku menunggu detik hari raya Aidilfitri, namun kurasakan puasa kali ini berlalu dgn cpt. Dlm sedar x sedar sudah tinggal 8hari shj lagi utk berpuase. Rase sedih di hati kerana tahun ini merupakan tahun terakhir menjalani ibadah puasa di bumi UMT, mcm2 pengalaman, suka n duka aku tempuhi,, tahun ni begitu banyak sekali dugaan n ujian dari-NYA yg membuatkn aku lebih tabah n sabar menghadapinya... sedih la nk tinggalkn suasana puasa di sini.. bercerita sedikit mengenai puasa di bumi UMT, pengalaman yg x dpt dilupakan, berbuka puasa di tepi jalan raya,, al kisahnya x sempat nk blik umah sbb br je habis kelas, dlm perjalanan balik 2 terdengar seruan Azan berkumandang, maka di situ juga la berbuka,, mujur la sempat beli air b4 masuk kelas td.. maka aku n 2 org kwn yg lain berbuka di tepi jln raya UMT, banyak la kerete yg lalu lalang kt situ. Pglmn ni kt UMT je aku alami. Pglmn yg aku x leh lupekn adalah ketika membeli juadah berbuka,, di sebuah kedai makan berhadapan dgn asrama UMT, kedai yg menjual air buah2an, nasi ayam n juga masakan panas, hari 2 tibe2 je aku teringin nk mkn masakan panas, mase 2 dh kul 6, aku pun tempah mee bandung, nk dijadikn cerita, punye lme la aku kt situ, rupe2nya tempahan aku 2 org kedai lupe nk buat, geram jugak, tp aku sabo je, tp aku kesian kt kwn2 aku yg tunggu sme mse 2,, kesian diorg terpakse menunggu aku n terpakse berbuke di situ, semata2 nk tunggu mee bandung aku 2 siap.. bkn main lg org kt kedai to say sori,,, aku maafkn je,, dapat je mknn 2, aku n kwn ku terus balik n smbg berbuka di bilik,, mcm2 la,,

Cerita mengenai berbuka puasa yg dianjurkn oleh kelab aku. Mcm2 la. Bila satu program tu dianjurkn secara ‘on the spot’ tanpa perancangan yg teliti, maka byk la masalah yg timbul disitu,, kebanyakkan org xleh nk dtg ade hal masing2, salah dr pihak kelab juga sbb buat secara tibe2,, masalah dr org lain pulak, x bleh nk bg commitment.. so hari 2 adalah hari yg menguji kesabaran ku.. yg dtg hanya 6 org perempuan, lelaki xsempat nk kire,,(bdk kelab ku la.. mujur ade org dtg,, kalo xde lg sedih) yg lain budak2 tmbhn dr kelab ape entah r,, menjdkn jumlahnya seramai 17 org perempuan n xx org lelaki.. mknn berlebihan,, ingatkn ramai la yg dtg.. pada mulanya aku rase kecewa sgt sbb kwn baik2ku kata x jadi nk dtg, tp akhirnya masa berbuka 2 diorg dtg juga,, terima kasih byk2,, aku x sangka yg diorg sudi juga dtg.. masa kekecewaan di petang hari itu aku post kt fb,, ape yg aku postkn 2 mendatangkn ketidakselesaan (betul ke ayat aku ni.. kata lainnye,, ade yg x selesa dgn statement aku la..)ooo.. kenyataan yg aku bt itu merujuk kepada semua(ahli2 kelab) yg kuharapkan akan hadir, n aku tidak merujuk pada individu, tp malangnye disalah ertikan, maka timbullah kesalahfahaman disitu… statement aku 2 sbnrnye aku kesal dgn budak tahun satu sorg pun xde, tahun 2 adala 3-5 org cm2, tahun 3 pula jadi la aku n bbrp org wakilnya.. tp aku berpegang pada 1 perkara, tiade paksaan. Kerana semua org masing2 ade sbb kenapa berbuat demikian, so program 2 aku teruskn juga,. Semuanya berakhir dgn baik..


itu la ujian dalam persahabatan,, kalo persahatan kite tidak diuji maka bkn la namanya persahabatan, kalo persahabatan itu tiada kegembiraan maka bkn bersahabat,. Disitu diuji ketelusan dlm bersahabat, ketika sedang dilanda ribut n taufan, bagaimana kite menjaga hal perilaku sahabat kite?? Adakah pada masa itu, segala perihal buruknya akan kite ceritakan pada org??? atau segala kebaikannya kite lupekan?? Dari perspektif diriku, sahabat yg baik adalah ketika diuji dgn kesalahfahaman, masing2 cube melindungi keburukan sahabat,, tidak menceritakan keburukan sahabat itu pada org lain, menjaga maruahnya juga,, n sentiase berusaha mencari penyelesaian, berbincang supaya tiada lagi kesalahfahaman, cube merenung kembali adakah terlalu banyak keburukan yg dilakukan sehingga kite x dpt memaafkan dia atau terlalu banyak kebaikannya yg kite lupakan.., sahabat yg baik ketika sahabat menyakitinya, dia menilai sahabat itu dari keadaannya, sentiasa mengingati kembali saat2 gembira bersama, ketika susah sama2 membantu, detik2 manis dikenang kembali.. maka rasa marah, benci, kecewa, akan hilang kerana kite betul2 menghargainya dalam hidup kita,, kerana dia dtg dlm hidup kita memenuhi suasana hidup kita, ketika kita inginkan matahari, tiba2 hujan melanda, kita merasakan sedih kemana hilangnya matahari itu, tapi rupa2nya Allah memberikan kita pelangi yg lebih cantik dan berseri.. itu la dunia bersahabat..


wahai sahabat2 ku sekalian,, terima kasih kerana sudi berkawan dgn ku, terima kasih kerana sudi menegur salah silapku, terimakasih kerana menyayangiku sbg sahabat yg baik,. Bermula semester pertama kita bertemu, masing2 tidak begitu kenal, malu nk mulakan cerita, tapi lama kelamaan kite berkumpulan pula, bagaimana mase 2 kite bertemu sukar utk diceritakn.. berkawan hampir 3 tahun lamanya, mcm2 suka n duka kite tempuhi bersama, pergi kelas menempuhi jalan biawak, makan di mutiara kafe n mcm2 lagi,, hanya kite yg mampu berjalan dari hujung UMT ke hujung UMT.. begitu tabahnye kite semua asalkan matlamat kite tercapai.. pergi lawatan bersama2, mengunjungi rumah kwn2 yg berdekatan, pergi rantau panjang, memancing, keluar merayap, mkn di zip café, berlakon, n lain2 lg,, begitu banyak kenangan kite bersama.. mcm2 la ragam kite,, kadang2 ade je yg terasa antara kite,, tapi terasa 2 tak lama,, kite kembali semula seperti biasa.. wahai sahabatku semua,, sepertimana yg telah korg kenal pada diriku,, yg pastinya tidak semua yg korg tahu ttg diriku, tp aku merasa cukup betuah kerana diberikan sahabat seperti korg, sentiase memberi semangat padaku ketika aku hampir jatuh, member nasihat padaku,. Terima kasih kerana sudi mengejutkan aku ketika aku lalai, terima kasih kerana menghargai aku n memberikan kekuatan padaku.. kalian la sahabat yg aku rindui selalu..


wahai sahabatku perjuangan kite masih jauh, tapi perjalanan kita di UMT akan berakhir.. maka walau ape2 yg berlaku ku harapkan persahabatan yang terjalin terus kekal hingga ke akhir hayat. Jika aku pernah menyakiti kalian dlm sedar @ tidak sedar, maka maafkn la diri ini, kerana aku bkn malaikat suci dari dosa n aku bkn syaitan yg sentiasa penuh dgn kejahatan didada, aku manusia biasa, kebaikan n keburukan pernah aku lakukan.. maafkan aku.(semoga hari2 seterusnya yg aku lalui akan ku lalui dgn tenang n perginya diriku dalam ketenangan). akhir kata.. salam persahabatan selama2nya..

No comments: