thanks.....

thanks.....

Translate

Terukir satu kata, tersemat dalam jiwa...

Tiap kata yang tertulis, penuh dengan kasih sayang,
penuh erti kehidupan,

setiap kata yg diungkap, setiap kata yang tercoret adalah tanggungjawab yang harus dipikul yang akan dihitung satu masa nanti...

kata2 itu amanah ALLAH...
moga dapat disampaikan dengan baik...
yang baik jadikan tauladan, yang buruk jadikan pengajaran...

terima kasih melawat blog ini... jemput datang berkunjung lagi...

Tuesday, August 17, 2010

kesah puasa

ini kisah puase.. n pengalaman puase 2010 yg berharga...
mungkin kerana tidak seorg pun bleh menjangka ape yg akan terjadi nanti...
sbb kite mne leh tau kn umur kite sampai had mne je...
tgk skrg ni,, kite beruntung sbb tahun ni, dpt gak sambut bulan ramadan,,..
tahun depan belum pasti lagi... sbb kite pun x tau kan...
yang tau hanya yang MAHA ESA..

so, tahun ni, aku nk berkongsi cerita puaseku...
puasa bersama2 rakan, jauh tinggalkan keluarga...
jauh tinggalkan lauk pauk kesukaan dari air tangan mak,
jauh dari suasana bangun pagi dgn kokokan ayam,
bertambah jauh lagi la kalo nk dgn suare mak kejutkn bagun pagi..

ok tiqah.. skrg dh lain..
walaupun aku terasa kononnye tahun ni, puase pertama kt umah , kt keratong,
tapi upe2nye, jd angan2 je.. huhuhuhu..
kirenye aku menambahkan lg mase dari 3 tahun puase kt tmpt org kepada 4 tahun... mungkin tahun dpn jugak....(whose know??)
bende semua diluar kawalan...
xpo2... puase je kn.. raye still lt umah lg.. SYUKUR ALHAMDULILLAH masih berkesempatan raya kt umah 3 tahun lps, n hope dpt pulang raya cm biase tahun ni..

bercerita tentang puase,
puase kt umah sewa....
umah dua tingkat...
hr tu dgr pengumuman tarikh puase, then esk puase...
utk first puase, semangat nk bgn sahur...
hajat dihati nk masak...
n sahur 2, mmg masak,,, tp bukan aku yg masak, fifah n shida yg masak..
aku??? knp aku x msk?
sbb aku bgn je, diorg dh siap msk...(ehehehehehhe.. ni kes bgn awal skit je b4 imsak... ) tiqah2...

tinggal bertiga... aku, shida n fifah.. ( 2 org lg xdo...disaat itu yone berbahgia bersahur bersama family n mai bz di peneng dgn keje lab dia...) kiteorg bertiga je yg tinggal...
bile dh duk kt tingkat atas, org masak kt bw pun aku x dgr, (adakah itu alasanku... huuhuhuh..) bkn alasan tau.. mmg x sedar.. utk membalas budi baik kwnku berdua, maka, keje2 memcuci pinggan 2 mmg aku ambik la.. sme cm kt umah dulu.. uhuuuuhhuhu.. rindu kt umah la plak...

sabo2.. nanti blek gak..

cerite pasal berbuka hr pertama, masak sedap2.... masak sendiri tau... kalo dulu malas nk masak, tp skrg sangat rajin masak sbb jimat skit.. hehhehehe.. biase la kn, duk umah sewa, lagipun br masuk keje.. lain la, kalo dh penat sgt 2, mmg x masak la jawabnye. beli je kt bazaar..

tiap2 hari setiap masakan 2 mesti aku ambik gmbr.. hehehhe saje je, nak bt kenangan.. nanti bleh gak share kt blog ni.. bersiri2 la jwbnye kisah masak-memasak time pose ni.....

Anywhere selamat berpuase untuk semua umat islam diseluruh pelusok dunia ni...
Semoga puase ni mendidik diri kite menjadi yg terbaik, n lebih baik dari sebelumnya...

P/S: rajin-rajin la bgn sahur....=)

No comments: